Informacja dla osób z niepełną sprawnością ruchową
Adres: Urząd Skarbowy w Dębicy ul. Kolejowa 21, 39-200 Dębica
Budynek Urzędu Skarbowego w Dębicy jest pozbawiony barier architektonicznych i jest dostępny dla osób z niepełną sprawnością.
Budynek zlokalizowany jest w centralnej części miasta Dębicy przy ul. Kolejowej 21.
Główne wejście do budynku usytuowane jest od strony ulicy Kolejowej.
Powierzchnia użytkowa, na której stoi budynek jest nieogrodzona, ogólnodostępna. Dostępność komunikacyjna jest łatwa, dotyczy to zarówno ruchu kołowego jaki pieszego.
W układzie komunikacyjnym obiekt Urzędu posiada dwie możliwości dojazdu do centrum miasta Dębicy, przyjmując wyjazd na ulicę Kolejową w lewo i prawo.
Przybliżone odległości Urzędu do wybranych punktów komunikacyjnych wynoszą:
- od stacji PKP -300 m
- od stacji PKS- 250 m
Obiekt Urzędu jest budynkiem murowanym o trzech kondygnacjach naziemnych oraz jednej podziemnej.
Od strony głównego wejścia znajduje się parking wyłożony kostką brukową.
Na parkingu urzędu skarbowego zostały wydzielone dwa miejsca parkingowe dla osób z niepełną sprawnością zlokalizowane blisko wjazdu na parking. Miejsca te są odpowiednio oznakowane.
Podjazd przy schodach umożliwia sprawne poruszanie się osobom na wózku inwalidzkim i wejście do urzędu. Drzwi wejściowe (główne) otwierane są automatycznie i są przystosowane do przejazdu wózka inwalidzkiego. W przejściu między zewnętrznymi i wewnętrznymi drzwiami głównymi po prawej stronie znajduje się domofon, obsługiwany przez pracownika ochrony. Obok domofonu umieszczona została również tablica tyflograficzna z opisami w alfabecie Braille'a dla osób niewidomych i słabowidzących. Na tablicy znajduje się mapa dotykowa prezentująca przestrzeń urzędu, z rozmieszczeniem i opisem najważniejszych pomieszczeń.
Do budynku i wszystkich pomieszczeń biurowych Urzędu osoba z niepełną sprawnością może wejść z psem asystującym i psem przewodnikiem.
Po wejściu do budynku po lewej stronie od wejścia głównego znajduje się recepcja/ pomieszczenie ochrony. Można w niej uzyskać niezbędne informacje jak poruszać się po budynku oraz zgłosić potrzebę uzyskania pomocy. Po prawej stronie od wejścia głównego znajduje się Sala Obsługi Klienta, na której załatwiane są wszystkie typowe sprawy. Na Sali Obsługi Klienta zamontowany został stolik z regulowaną wysokością blatu oraz ławka, na której klient z niepełną sprawnością może odpocząć.
W prawej części Sali Obsługi Podatnika znajduje się stanowisko komputerowe z bezpośrednim dostępem do strony: podatki.gov.pl, wizyta.podatki.gov.pl oraz platformy e-PUAP. Na tym stanowisku można złożyć zeznanie podatkowe za pomocą usługi „Twój e-PIT", wygenerować własny mikrorachunek podatkowy, umówić wizytę w urzędzie skarbowym lub założyć konto na e-PUAP.
W razie konieczności obsługi osoby z niepełną sprawnością w pomieszczeniach na wyższych piętrach, można skorzystać z windy. Wejście do windy, a zarazem do tych pomieszczeń biurowych, udostępniane jest przez pracownika ochrony, który w razie potrzeby udzieli wszelkich informacji i pokieruje do odpowiedniego pokoju.
W wysokiej części parteru (5 schodów w górę) po lewej stronie od wejścia, znajdują się pomieszczenia, do których można się udać w sprawach spadków i darowizn (pokój 112) oraz innych sprawach prowadzonych przez Urząd, w szczególności w zakresie egzekucji administracyjnej, rachunkowości i rejestracji podatkowej (pokój 113). Tam też znajduje się pomieszczenie sanitarne przystosowane do korzystania przez osoby z niepełną sprawnością. Do tej części parteru osoba z niepełną sprawnością ruchową może dostać się za pomocą platformy schodowej, która obsługiwana jest przez pracownika ochrony.
Kierownictwo oraz wszyscy pracownicy urzędu w miarę swoich możliwości dokładają wszelkich starań, aby osoby z niepełną sprawnością mogły korzystać z pełni swoich praw w prowadzonych w tut. Urzędzie sprawach podatkowych.
Dla zapewnienia optymalnego obsłużenia klienta z niepełną sprawnością decyzją Naczelnika wprowadzono następujące zasady:
- identyfikacja osoby z widoczną niepełną sprawnością następuje przy wejściu do budynku przez pracownika ochrony lub każdego innego pracownika urzędu, np. przechodzącego obok;
- pracownik ten podchodzi do osoby z niepełną sprawnością i po przeprowadzeniu wstępnej rozmowy ustala przyczynę jej wizyty w urzędzie;
- identyfikuje komórkę organizacyjną właściwą do załatwiania sprawy i powiadamia o tym kierownika tej komórki;
- kierownik wyznacza pracownika, który schodzi do klienta i jeżeli jest to możliwe, na miejscu pomaga mu w załatwieniu stosownych formalności. Jeśli natomiast dla załatwienia sprawy niezbędne jest przejście do innego pomieszczenia, pracownik ten odprowadza tam osobę z niepełną sprawnością i towarzyszy jej aż do czasu opuszczenia budynku.
- osoby z niepełną sprawnością oraz osoby uprawnione są obsługiwane poza kolejnością.
W budynku nie ma oznaczeń w alfabecie Braille'a (za wyjątkiem tablicy tyflograficznej) i oznaczeń w druku powiększonym dla osób słabowidzących i niedowidzących.
Toalety w budynku na pierwszym i drugim piętrze nie są przystosowane do potrzeb osób poruszających się na wózkach.
W budynku znajduje się Sala Konferencyjna do organizacji wydarzeń, spotkań, szkoleń oraz dni otwartych z możliwością dostępu dla osób poruszających się na wózku inwalidzkim.
W budynku Urzędu Skarbowego w Dębicy działa pętla indukcyjna.
W budynku zainstalowany jest system sygnalizacji pożarowej z powiadomieniem głosowym i świetlnym. Uruchomienie systemu sygnalizacji pożarowej powoduje zjazd windy na parter i jej blokadę. Jedyną drogą ewakuacyjną są dwie klatki schodowe.