Sposób przyjmowania i załatwiania spraw

Sposób przyjmowania i załatwiania spraw

Sposób przyjmowania i załatwiania spraw

O zaświadczenie zawnioskuj elektronicznie w e-Urzędzie Skarbowym. Sprawdź, jakie to proste (link otwiera stronę w e-Urzędzie Skarbowym)

 

Sposób załatwiania spraw regulują w szczególności następujące przepisy:

  • ustawa z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa
  • ustawa z dnia 14 czerwca 1960 r. Kodeks postępowania administracyjnego.

Zgodnie z art. 125 § 1 Ordynacji podatkowej, organy podatkowe powinny działać w sprawie wnikliwie i szybko, posługując się możliwie najprostszymi środkami prowadzącymi do jej załatwienia. W związku z tą zasadą powołana ustawa określa w art. 139 terminy załatwiania spraw przez organy podatkowe. Załatwienie sprawy wymagającej przeprowadzenia postępowania dowodowego powinno nastąpić bez zbędnej zwłoki, jednak nie później niż w ciągu miesiąca, a sprawy szczególnie skomplikowanej - nie później niż w ciągu 2. miesięcy od dnia wszczęcia postępowania, chyba że przepisy ustawy stanowią inaczej. Niezwłocznie powinny być załatwiane sprawy, które mogą być rozpatrzone na podstawie dowodów przedstawionych przez stronę łącznie z żądaniem wszczęcia postępowania lub na podstawie faktów powszechnie znanych i dowodów znanych z urzędu organowi prowadzącemu postępowanie.

 

Załatwienie sprawy w postępowaniu odwoławczym powinno nastąpić nie później niż w ciągu 2. miesięcy od dnia otrzymania odwołania przez organ odwoławczy, a sprawy, w której przeprowadzono rozprawę lub strona złożyła wniosek o przeprowadzenie rozprawy - nie później niż w ciągu 3. miesięcy.

 

Do terminów załatwienia sprawy w postępowaniu podatkowym nie wlicza się:

  • terminów przewidzianych w przepisach prawa podatkowego dla dokonania określonych czynności,
  • okresów zawieszenia postępowania,
  • okresów opóźnień spowodowanych z winy strony,
  • okresów opóźnień wynikłych z przyczyn niezależnych od organu.

 

Wskazane terminy rozpatrywania spraw mają charakter instrukcyjny, tzn. organ podatkowy po przekroczeniu terminu do załatwienia sprawy nie traci prawa do rozpatrzenia sprawy i wydania rozstrzygnięcia. Jednak w razie przekroczenia terminu do załatwienia sprawy organ podatkowy obowiązany jest, zgodnie z art. 140 Ordynacji podatkowej, zawiadomić stronę o przyczynach niedotrzymania terminu i zarazem wskazać nowy termin załatwienia sprawy.

 

Na podstawie art. 141 § 1 Ordynacji podatkowej na niezałatwienie sprawy we właściwym terminie lub terminie dodatkowym (ustalonym w trybie art. 140 tej ustawy) stronie służy ponaglenie do:

  • organu podatkowego wyższego stopnia;
  • dyrektora izby administracji skarbowej, jeżeli sprawa dotyczy rozpatrywania odwołań od decyzji, o których mowa w art. 83 ust. 4 i 5 ustawy z dnia 16 listopada 2016 r. o Krajowej Administracji Skarbowej, wydanych przez naczelnika urzędu celno-skarbowego;
  • Szefa Krajowej Administracji Skarbowej, jeżeli sprawa nie została załatwiona przez dyrektora izby administracji skarbowej.

 

Odpowiednie rozwiązania przewidują art. 12 oraz art. 35 - 37 Kodeksu postępowania administracyjnego.

 

Pisma kierowane do Dyrektora Izby Administracji Skarbowej w Rzeszowie można składać m.in.:

  • w siedzibie Izby Administracji Skarbowej w Rzeszowie (Punkt Podawczy - parter) oraz przesyłać
  • na adres: Izba Administracji Skarbowej w Rzeszowie, ul. Geodetów 1, 35-959 Rzeszów,
  • poprzez elektroniczną skrzynką podawczą ePUAP.
bip

Informacje o publikacji dokumentu

 
Data utworzenia: 20.02.2019 Data publikacji: 13.02.2017 14:05 Data ostatniej modyfikacji: 06.09.2023 11:43
Autor: Izba Administracji Skarbowej w Rzeszowie Osoba publikująca: Paweł Staszkiewicz Osoba modyfikująca: Paweł Staszkiewicz