O zaświadczenie zawnioskuj elektronicznie w e-Urzędzie Skarbowym. Sprawdź, jakie to proste (link otwiera stronę w e-Urzędzie Skarbowym)
Sposób przyjmowania i załatwiania spraw w Izbie Administracji Skarbowej w Rzeszowie, określają przepisy:
- Ustawa z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa,
- Ustawa z dnia 14 czerwca 1960 r. Kodeks postępowania administracyjnego,
- Ustawa z dnia 18 listopada 2020 r. o doręczeniach elektronicznych;
- Rozporządzenia Ministra Finansów z 21 czerwca 2023 r. w sprawie korzystania z e-Urzędu Skarbowego
- Ustawa z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi;
- Rozporządzenie Rady Ministrów z dnia 8 stycznia 2002 r. w sprawie organizacji przyjmowania i rozpatrywania skarg i wniosków,
- Zarządzenie Ministra Rozwoju i Finansów z dnia 28 lutego 2017 r. w sprawie wprowadzenia instrukcji kancelaryjnej izb administracji skarbowej, urzędów skarbowych i urzędów celno-skarbowych oraz instrukcji w sprawie organizacji i zakresu działania archiwum zakładowego izb administracji skarbowej,
- Regulamin organizacyjny Izby Administracji Skarbowej w Krakowie.
Zasady załatwiania spraw – obieg korespondencji
Korespondencja do Izby Administracji Skarbowej w Rzeszowie może być złożona:
- w postaci papierowej:
- osobiście w siedzibie Izby Administracji Skarbowej w Rzeszowie (Punkt Podawczy - parter)
- za pośrednictwem operatora pocztowego na adres: Izba Administracji Skarbowej w Rzeszowie, ul. Geodetów 1, 35-959 Rzeszów;
- w postaci dokumentu elektronicznego za pośrednictwem:
- platformy e-Urząd Skarbowy;
- adresu do doręczeń elektronicznych wskazanego w Bazie Adresów Elektronicznych;
- poprzez elektroniczną skrzynką podawczą ePUAP.
Stosownie do powołanych przepisów, całość korespondencji wpływa na dziennik podawczy i po rejestracji przekazywana jest do realizacji właściwym komórkom organizacyjnym. Sprawy załatwiane są zgodnie z obowiązującymi przepisami prawa właściwymi dla danego rodzaju spraw, a w szczególności, przy poszanowaniu ogólnych zasad określonych w Dziale IV, Rozdziale 1 ustawy Ordynacja podatkowa albo Dziale I Rozdziale 7 kodeksu postępowania administracyjnego.
Uprawnienia do podpisywania pism określa Regulamin organizacyjny Izby Administracji Skarbowej.
Zasady załatwiania spraw - terminy
Terminowość załatwiania spraw regulują przepisy prawa właściwe dla danego rodzaju spraw, a w szczególności Ordynacja podatkowa i Kodeks postępowania administracyjnego. Zgodnie z art. 139 Ordynacji podatkowej, załatwienie sprawy wymagającej przeprowadzenia postępowania dowodowego powinno nastąpić bez zbędnej zwłoki, jednak nie później niż w ciągu miesiąca, a sprawy szczególnie skomplikowanej - nie później niż w ciągu 2 miesięcy od dnia wszczęcia postępowania, chyba, że przepisy powyższej ustawy stanowią inaczej.
Sprawy, które mogą być rozpatrzone na podstawie dowodów przedstawionych przez stronę łącznie z żądaniem wszczęcia postępowania lub na podstawie faktów powszechnie znanych i dowodów znanych z urzędu organowi prowadzącemu postępowanie powinny być załatwiane niezwłocznie.
Załatwienie sprawy w postępowaniu odwoławczym powinno nastąpić nie później niż w ciągu 2 miesięcy od dnia otrzymania odwołania przez organ odwoławczy. Do powyższych terminów nie wlicza się terminów przewidzianych w przepisach prawa podatkowego dla dokonania określonych czynności, okresów zawieszenia postępowania oraz okresów opóźnień spowodowanych z winy strony albo z przyczyn niezależnych od organu. W przypadku niezałatwienia sprawy we właściwym terminie Dyrektor Izby Administracji Skarbowej ma obowiązek zawiadomienia strony i wskazania nowego terminu załatwienia sprawy, podając jednocześnie przyczyny niedotrzymania terminu.
Analogiczne postanowienia zawiera Kodeks postępowania administracyjnego. Zgodnie z art. 35, organy administracji publicznej obowiązane są załatwiać sprawy bez zbędnej zwłoki.
Sprawy, które mogą być rozpatrzone w oparciu o dowody przedstawione przez stronę łącznie z żądaniem wszczęcia postępowania lub w oparciu o fakty i dowody powszechnie znane albo znane z urzędu organowi, przed którym toczy się postępowanie, bądź możliwe do ustalenia na podstawie danych, którymi rozporządza ten organ, powinny być załatwiane niezwłocznie.
Załatwienie sprawy w postępowaniu uproszczonym powinno nastąpić niezwłocznie, nie później niż w terminie miesiąca od dnia wszczęcia postępowania.
Do terminów określonych w przepisach poprzedzających nie wlicza się terminów przewidzianych w przepisach prawa dla dokonania określonych czynności, okresów doręczania z wykorzystaniem publicznej usługi hybrydowej, o której mowa w art. 2 pkt 7ustawy z dnia 18 listopada 2020 r. o doręczeniach elektronicznych, okresów zawieszenia postępowania, okresu trwania mediacji oraz okresów opóźnień spowodowanych z winy strony albo przyczyn niezależnych od organu.
Zgodnie z art. 36, o każdym przypadku niezałatwienia sprawy w terminie organ administracji publicznej jest obowiązany zawiadomić strony, podając przyczyny zwłoki, wskazując nowy termin załatwienia sprawy oraz pouczając o prawie do wniesienia ponaglenia. Ten sam obowiązek ciąży na organie administracji publicznej również w przypadku zwłoki w załatwieniu sprawy z przyczyn niezależnych od organu.
Postępowanie odwoławcze i skargowe
W postępowaniu odwoławczym - odwołanie wnosi się do Dyrektora Izby Administracji Skarbowej, ale za pośrednictwem naczelnika właściwego miejscowo urzędu skarbowego albo Naczelnika Podkarpackiego Urzędu Celno-Skarbowego.
W postępowaniu sądowoadministracyjnym – skargę wnosi się wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie, bezczynność lub przewlekłe prowadzenie postępowania jest przedmiotem skargi.
Skarga do sądu administracyjnego nie może być złożona za pośrednictwem platformy e-Urząd Skarbowy.