- Unijna dyrektywa DAC7 została wprowadzona do polskiego porządku prawnego 1 lipca 2024 r.
- Przedstawiamy informacje, dzięki którym dowiesz się m. in. po co wprowadzono DAC7, czy dyrektywa zmienia zasady opodatkowania, jakie obowiązki nakłada na operatorów platform i jakie informacje w związku z DAC7 będzie gromadzić Krajowa Administracja Skarbowa.
Czym właściwie jest dyrektywa DAC7 i po co ją wprowadzono?
Dyrektywa DAC7 (dyrektywa Rady (UE) 2021/514 z dnia 22 marca 2021 r. zmieniająca dyrektywę 2011/16/UE w sprawie współpracy administracyjnej w dziedzinie opodatkowania) jest rozszerzeniem dotychczasowych regulacji unijnych dotyczących wymiany informacji podatkowych. Dyrektywa jest elementem uszczelniającym system podatkowy. Wprowadza mechanizmy, które służą do walki z szarą strefą w internecie oraz zapobiegają nadużyciom podatkowym. DAC7 wspiera zatem rozwój uczciwej konkurencji, ujednolica ich obowiązki sprawozdawcze w Unii Europejskiej oraz zwiększa efektywność pozyskiwania informacji przez administracje podatkowe.
Dyrektywa DAC7 została zaimplementowana do polskiego porządku prawnego 1 lipca 2024 r. Ustawa nakłada na operatorów platform obowiązek gromadzenia i przekazywania informacji dotyczących sprzedawców dokonujących za pośrednictwem platform stosownych czynności w rozumieniu ustawy, tj.: sprzedaży towarów, osobistego świadczenia usług, udostępnienia nieruchomości lub ich części i udostępnienia środków transportu.
Czy DAC7 wprowadza nowy podatek?
Nowe obowiązki sprawozdawcze nie skutkują nałożeniem nowych podatków na sprzedawców ani nie zmieniają zasad opodatkowania podatkami dochodowymi. Należy mieć na uwadze, że osoby sprzedające w internecie powinny ocenić, czy ich działalność nie podlega opodatkowaniu w ramach obowiązujących już przepisów podatkowych (a więc czy ich sprzedaż nie generuje dochodu do opodatkowania).
Czy będę musiał płacić podatek od rzeczy sprzedawanych na platformach sprzedażowych, np. używanych ubrań lub zabawek?
Zasady opodatkowania sprzedaży używanych rzeczy za pomocą platform pozostają niezmienione. Jeżeli ktoś okazjonalnie sprzedaje swoje prywatne rzeczy, które były jego własnością przez określony czas (ponad pół roku) nie musi odprowadzać żadnego podatku. Jeżeli nie upłynął wymagany minimalny okres 6 miesięcy, liczonych od ostatniego dnia miesiąca zakupu, wówczas zgodnie z prawem sprzedający powinienem zapłacić od tej transakcji podatek dochodowy. Powyższe zasady mają zastosowanie w sytuacji, kiedy sprzedaż prywatnych rzeczy nie stanowi działalności gospodarczej. Jeżeli sprzedaż prywatnych rzeczy odbywa się w ramach działalności gospodarczej, to taka sprzedaż będzie podlegała opodatkowaniu niezależnie od tego, ile czasu upłynęło od nabycia.
Czy będąc kupującym lub sprzedającym muszę składać jakiś raport?
Nie. Obowiązek przekazywania Szefowi KAS informacji spoczywa wyłącznie na raportujących operatorach platform. Operator platformy, w celu gromadzenia informacji, jest jednak uprawniony do wystąpienia do sprzedawcy o jego dane identyfikacyjne.
Kogo dotyczy raportowanie?
Raportowaniu podlegają aktywni sprzedawcy, którzy są rezydentami w państwie uczestniczącym lub sprzedawcy, którzy udostępnili nieruchomość położoną w takim państwie. Zgodnie z ustawą, państwem uczestniczącym jest państwo członkowskie UE lub państwie trzecie, które przystąpiło do automatycznej wymiany informacji o sprzedawcach. W myśl zapisów ustawy, aktywni sprzedawcy to podmioty, które wykonują jedną lub kilka wymienionych poniżej stosownych czynności w okresie sprawozdawczym, albo na rzecz których jest wypłacane lub uznawane wynagrodzenie w związku z wykonywaniem tych czynności w okresie sprawozdawczym. Do stosownych czynności zalicza się:
- sprzedaż towarów,
- udostępnienie nieruchomości, ich części, w tym pomieszczeń przynależnych lub udziału w nieruchomościach,
- usługi świadczone osobiście obejmujące pracę wykonywaną w trybie zadaniowym lub czasowym przez osobę fizyczną działającą niezależnie albo na rzecz lub w imieniu podmiotu, wykonywaną na żądanie użytkownika online lub fizycznie offline po umożliwieniu jej wykonania za pośrednictwem platformy,
- udostępnienie środka transportu.
W zakresie sprzedaży towarów raportowaniu podlegają sprzedawcy, którym operator platformy umożliwił w ciągu roku kalendarzowego wykonanie co najmniej 30 transakcji lub którym wypłacono lub uznano w tym okresie wynagrodzenie przekraczające równowartość 2000 euro.
W przypadku wymienionych czynności związanych ze świadczeniem usług oraz udostępnieniem nieruchomości lub środków transportu, raportowaniu podlegają sprzedawcy od pierwszej transakcji (niezależnie od wartości wynagrodzenia).
Jakie informacje zbiera urząd i co się z nimi będzie dziać?
Informacje gromadzone i przekazywane przez platformy internetowe poszerzają potencjał analityczny organów Krajowej Administracji Skarbowej (KAS). Pozwala to na zwiększenie możliwości wykrywania nieprawidłowości, szczególnie w obszarze szarej strefy, której rosnący poziom wskazywany jest jako jedna z przyczyn wzrostu luki VAT. Dane te stanowią dla KAS kolejny element procesu uszczelniania systemu podatkowego.
Dane, które są przekazywane do KAS, pozwalają m.in. ustalić wynagrodzenie otrzymane przez sprzedawcę, który w danym roku dokonywał transakcji z pomocą konkretnej platformy. Zapewnia to organom podatkowym niezbędne informacje, które umożliwiają określenie prawidłowej wysokości należnych podatków. Raportowane informacje obejmują także liczbę dokonanych w okresie sprawozdawczym stosownych czynności.
Pozyskane informacje poddawane będą analizom, mającym na celu m.in. identyfikację podmiotów niedopełniających obowiązków wynikających z przepisów prawa podatkowego.
KAS przyjmuje takie założenia i metody analityczne, aby wszelkie czynności weryfikacyjne były podejmowane jedynie względem tych sprzedawców, których sposób działania wzbudza wątpliwości co do rzetelności wypełniania obowiązków podatkowych. Celem KAS jest wspieranie, a nie zakłócanie działań rzetelnych przedsiębiorców.
Czy skarbówka będzie mnie wzywać do US?
Przekazanie Szefowi KAS przez operatora platformy informacji o sprzedawcy nie skutkuje automatycznie wszczęciem wobec niego kontroli podatkowej lub innych działań. Działania KAS i dobór środków będzie uzależniony od potencjalnie zidentyfikowanych nieprawidłowości.
W przypadku ewentualnych nieprawidłowości urząd skarbowy skontaktuje się z podatnikiem i będzie starał się wyjaśnić kwestie budzące wątpliwości. Każda wątpliwość co do prawidłowości rozliczeń jest analizowana indywidualnie. Tym samym, to od konkretnego przypadku będzie zależeć dobór środków oraz dowodów wymaganych do wyjaśnienia sprawy.